POWERPOINT
PowerPoint är det i särklass vanligaste hjälpmedlet vid presentationer, även när man gör presentationer på företag.
Det är lätt att snabbt få ihop något som ser hyfsat bra ut, man kan lägga in bilder, texter, filmer och coola animeringar mm. Tyvärr är det många som bara slänger ihop något som man sedan plågar sina åhörare med, utan att tänka på syftet med det hela. Fall inte i fällan att fläska på med massor med punktlistor, coola sidövergångar, oläsliga diagram och ca hundra miljarder sidor som du snabbt bläddrar igenom. Då kommer åhörarnas hela fokus ligga på din PowerPoint och ingen kommer att höra vad du säger. Så när åhörarna går därifrån, kommer de bara ihåg att det var en massa bilder och effekter hit och dit. Och det är ju inte så lyckat, eller hur?
Istället ska du inför varje bild, film, animerad sidövergång mm fundera på syftet med just den. Varför ska jag ha den? Kan jag lika gärna vara utan? Förklarar den något som jag inte kan förklara lika bra med ord? Följer du råden på den här sidan så kommer du att få en riktigt bra presentation! Sedan kan du publicera din förstaklassiga PowerPoint på Slideshare...