VECKA 34-45 VÄRME OCH VÄDER

Sofia skola              Stockholm stad                 

 

Ämne: Fysik                                                                                       Läsår: 16/17

 

Klass: 7a, 7b, 7c, 7d

 

Lärare: LHE

 

Avsnittets namn: Värme och väder

 

Syfte:
Att genom baskunskaper om massa, volym, densitet, temperatur, värmespridning , materiens tillstånd och värmeenergi,  förstå klimat och väder samt kunna göra enklare väder-förutsägelser.

Arbetsgång:

Lärarens genomgång om varje delmoment följt av att eleverna besvarar repetitionsfrågor i läroboken enskilt eller i små diskussionsgrupper om 2-3 elever i varje. Frågorna gås sedan igenom av läraren tillsammans i klassen. Därefter går vi till nästa delmoment.

 

Delmomenten är:

-Massa, volym, densitet
-Värmets egenskaper
-Temperatur och hur denna mäts och påverkar material
-Värmespridning (Strömning, strålning, ledning)
-Värmeenergi
-Väder och klimat

 

Insprängt i detta kommer även:

-Väderobservationer utomhus
- Filmvisningar från främst Youtube om väderfenomen
- Problemlösningar kring de olika baskunskaperna
- Laborationer kring baskunskaperna

 

Material:

Läroboken ”Spektrum fysik” av Lennart Undvall och Anders Karlsson , Libers AB 2013 kapitel 4

 

Instuderingsfrågor inför examination

 

Fältobservation av väderfenomen utomhus

 

Youtubeklipp kring väderfenomen

 

Laboration kring värmespridning

 

Laboration kring värmens påverkan på tryck och densitet

 

Laboration kring temperaturens förändring då värmeenergi tillförs is, vatten och vattenånga.

Tidplan:

 

Vecka

Arbetsmoment

34

Utdelning av fysikbok och genomgång av läsårets fysikstudier

35

Massa, volym, densitet (4.1).     Väderobservationer.

36

Massa, volym, densitet (4.1)     Väderobservationer.

37

Massa, volym, densitet (4.1)       Lab kring värmespridning

38

Värme påverkan på densitet (4.2)   Lab kring värmespridning

39

Temperatur och temperaturmätning (4.2)

40

Värmespridning (4.3)

41

Värmeenergi (4.4)                   Laboration kring värmens påverkan på

                                                 tryck och densitet

42

Väder och klimat (4.4)   Laboration kring värmens påverkan på tryck och

                                       densitet

43

Väder och klimat (4.4)     Inlämningsuppgift lab värmeenergitillförsel is,
                                        vatten, vattenånga.

44

HÖSTLOV (Studielov)

45

Repetition inför prov     Inlämningsuppgift lab värmeenergitillförsel is,

                                         vatten, vattenånga.

46

PROV i teori

47

Prov feedback           Inlämning av inlämningsuppgift

48

Nytt kursavsnitt.

Instuderingsfrågor:

Se särskilt dokument ”Instuderingsfrågor fysik-värme och väder åk 7 lå 16/17”

Examination:

- Skriftligt prov för de teoretiska kunskaperna inklusive förklaringar till väderobservationer.

- Inlämningsuppgift kring lab om temperaturens förändring då värmeenergi tillförs is, vatten
 
och vattenånga. Instruktion enligt särskilt dokument ”Inlämningsuppgift vattnets
  fasomvandlingar”

Bedömning:

I det skriftliga provet kommer jag att dels prova dina teoretiska kunskaper i förhållande till det som förmedlats i avsnittet. Men även hur du kan använda dina kunskaper till att resonera kring olika naturfenomen och finna förklaringar till dessa.

 

I inlämningsuppgiften bedömer jag dels hur väl du strukturerat rapporten, hur väl du redovisat dina experiment så att det går att upprepa dem utifrån dina beskrivningar, hur väl det går att uppfatta resultaten från dina experiment samt din förmåga att dra slutsatser från experimentens resultat. Jag kommer även att bedöma din hantering av laborationsutrustningen.

 

Vi utgår från följande hela eller delar av de centrala innehållen då vi genomför avsnittet:

 

-”Energins flöde från solen genom naturen och samhället. Några sätt att lagra energi. Olika energislags energikvalitet samt deras för- och nackdelar för miljön.”

 

-”Väderfenomen och deras orsaker. Hur fysikaliska begrepp används inom meteorologin och kommuniceras i väderprognoser.”

 

-”Fysikaliska modeller för att beskriva och förklara jordens strålningsbalans, växthuseffekten och klimatförändringar.”

 

-”Partikelmodell för att beskriva och förklara fasers egenskaper och fasövergångar, tryck, volym, densitet och temperatur. Hur partiklarnas rörelser kan förklara materiens spridning i naturen.”

 

-”Historiska och nutida upptäckter inom fysikområdet och hur de har formats av och format världsbilder. Upptäckternas betydelse för teknik, miljö, samhälle och människors levnadsvillkor.”

 

-”De fysikaliska modellernas och teoriernas användbarhet, begränsningar, giltighet och föränderlighet”.

 

Inlämningsuppgiften använder följande centrala innehåll:

-”Systematiska undersökningar. Formulering av enkla frågeställningar, planering, utförande och utvärdering.”

-”Mätningar och mätinstrument och hur de kan kombineras för att mäta storheter, till exempel fart, tryck och effekt.”

-”Sambandet mellan fysikaliska undersökningar och utvecklingen av begrepp, modeller och teorier.”

-”Dokumentation av undersökningar med tabeller, diagram, bilder och skriftliga rapporter.”