VECKA 48-14 SPRÅKVETENSKAP

Språkvetenskap

LPP (Lokal Pedagogisk Planering) i svenska, vecka 48 - 14

 

Arbetsuppgift

Den här perioden studerar du det svenska språkets historia och utveckling. Du gör jämförelser med andra språk, framför allt de som är släkt med svenskan. Du lär dig mer om de nationella minoritetsspråken i Sverige. Du lär dig också olika fackuttryck för att samtal om språk.

 

De flesta lektionerna är uppdelade i föreläsningar och gruppdiskussioner. Det är viktigt att du kopierar eller fotograferar en kamrats anteckningar om du är borta någon gång, så du inte missar något. Du har också fått ett grammatikhäfte där du kan läsa på om ordklasserna. Vecka 14 gör du ett prov i språkvetenskap, måndagen den 3 april.  

 

 

 

Innehåll

 

 

Viktiga begrepp att kunna

 

Indoeuropeiska språkträdet

Lånord

Arvord

Prefix

Suffix

De fem nationella minoritetsspråken

(samiska, finska, romani chib, jiddisch, meänkieli)

Substantiv

Singular/ plural

Grundform/ genitiv

Obestämd/ bestämd form

Genus (n-genus/ t-genus)

Adjektiv

positiv, komparativ, superlativ

Verb

Tema (skära - skar - skurit, bada - badade - badat)

Svaga - starka - oregelbundna verb

Tempus (tidsformer)

Presens

Imperfekt

Perfekt

Pluskvamperfekt

Futurum

Pronomen

personliga pronomen, subjekts - och objektsformer

possessiva pronomen

Räkneord

grundtal / ordningstal

Adverb

när, var, hur man gör något

Prepositioner

Konjunktioner

Interjektioner

 

Resonera kring språk:

Ex. Det är lättare med substantiv i engelskan för de har inga genus till skillnad från svenskan.

Det är knepigt med genus i svenskan eftersom man inte ser på substantivet vilket genus det ska vara.

 

 

Läxor

 

Läs på i grammatikhäftet. Läxan är till FREDAGAR.

 

vecka 2-4 Läs på om substantiv

Singular/ plural

Grundform/ genitiv

Obestämd/ bestämd form

Genus (n-genus/ t-genus)

 

vecka 5 Läs på om adjektiv

positiv, komparativ, superlativ

 

vecka 6 - 7 Läs på om verb

Tema (skära - skar - skurit, bada - badade - badat)

Svaga - starka - oregelbundna verb

Tempus (tidsformer)

Presens

Imperfekt

Perfekt

Pluskvamperfekt

Futurum

 

vecka 8 Läs på om pronomen

personliga pronomen, subjekts - och objektsformer

possessiva pronomen

 

vecka 10 Läs på om räkneord

grundtal / ordningstal

 

vecka 11 Läs på om adverb

när, var, hur man gör något

 

Vecka 12-13 Läs på om

Prepositioner

Konjunktioner

Interjektioner

 

Vecka 14 Prov måndagen den 3 april

 

 

 

Kunskapsmål

 

F

E

C

A

Jag sitter mestadels tyst i / deltar ej i diskussioner och ställer inga frågor.

Jag kan samtala om och diskutera språkvetenskap genom att ställa frågor och framföra åsikter med enkla och till viss del underbyggda argument på ett sätt som till viss del för samtalen och diskussionerna framåt

Jag kan samtala om och diskutera varierande ämnen genom att ställa frågor och framföra åsikter med utvecklade och relativt väl underbyggda argument på ett sätt som för samtalen och diskussionerna framåt.

Jag kan samtala om och diskutera varierande ämnen genom att ställa frågor och framföra åsikter med välutvecklade och väl underbyggda argument på ett sätt som för samtalen och diskussionerna framåt och fördjupar eller breddar dem

Jag resonerar inte kring olika språkfrågor.

Jag jämför inte svenska med andra språk och tar inte upp likheter och skillnader mellan dem.

Jag kan föra enkla och till viss del underbyggda resonemang om svenska språkets historia, ursprung och särdrag samt jämföra med närliggande språk och beskriva tydligt framträdande likheter och skillnader.

Jag kan föra utvecklade och relativt väl underbyggda resonemang om svenska språkets historia, ursprung och särdrag samt jämföra med närliggande språk och beskriva tydligt framträdande likheter och skillnader.

Jag kan föra välutvecklade och väl underbyggda resonemang om svenska språkets historia, ursprung och särdrag samt jämföra med närliggande språk och beskriva tydligt framträdande likheter och skillnader.

 

x:45 y:80 630x1935
plugga1.gif
bada.gif
kittlas.gif
sapmi.jpg
LPP Språkvetenskap.doc
x:370 y:5 285x20