Bios theoretikos

 

Ett problem är att begreppen filosofi och filosof har skiftat mening under historien. Många av de historiska personer som anses vara filosofer skulle idag förmodligen ha kallats för vetenskapsmän, matematiker, astronomer eller något annat. Samtidigt som många som kanske borde klassas som filosofer kallas för något annat. Varför nämns t.ex. sällan Jesus och Mohammed som filosofer? Är det för att de tillhör ett annat ”ämnesområde”?
Det som vi idag traditionellt kallar för filosofi har smalnat av och blivit en egen liten specialdisciplin i stället för ett helhetsgrepp på tillvaron som det kanske borde vara.

Eller, är det inte ens så att det är idéerna och tankarna som styr världen? Tänk dig precis tvärtom, dvs. att det är världen som styr idéerna? Eller, att idéerna uppstår i samspel med världen runt omkring, inte i ett tomrum.

Denna tanke kan man jämföra med de två historiesynerna, idealistisk och materialistisk historiesyn.

Idealistisk historiesyn
Enligt den idealistiska historiesynen menar man att det är idéerna som fungerar som drivkraften i historien. Man lägger också en stor vikt vid enskilda personer och enskilda händelser.

Materialistisk historiesyn
Enligt den materialistiska synen menar man att det är de ekonomiska förhållandena som styr utvecklingen framåt. Alltså poängterar man hur man livnär sig och hur de sociala förhållandena ser ut.

Om vi tillämpar den materialistiska historiesynen på filosofin så kanske vi hamnar i en situation där de enskilda s.k. filosoferna inte alls är speciellt betydelsefulla. De finns visserligen med och analyserar det samhälle vi lever i, men samhället skulle se likadant ut ändå. Aristoteles kallade filosofens liv för bios theoretikos, det betraktande livet. Är denna beskrivning gångbar även idag?

Manusförfattare: Katarina Hallefjord, Webbdesign: Mats Gustavsson, Illustrationer: Rhode Fransson, Lärcentrum Västra Vux Tranås