Les Choristes!
(Nous travaillons avec un film)
LPP år8 français v.6 - 8
Undervisning:
Denna period kommer vi att se en fransk film tillsammans, nämligen Les Choristes (på svenska Gosskören). Under tiden vi ser på filmen ska du välja en person som du följer lite extra. När filmen är slut ska du skriva en kort filmrecension enligt en gemensam mall. Du kommer också få träna på att prata franska mer fritt om vilka filmer som helst, samt att redovisa en del av din recension muntligt i grupp. I samband med redovisningen kommer vi också att repetera franskt uttal.
Följande datum gäller:
· Ha koll på våra första 3 recensionsfraser: till fredag 10/2
A. Le film s’agit de
B. J’ai choisi
C. Je pense que
· Skriva klart en recensionskladd fredag 17/2
· Skriva rent din recension på dator på lektionstid v.8
· Redovisa EN av din recensions tre delar muntligt fredag 24/2
… se filmen Les Choristes (= Gosskören) med öppna ögon
… skriva en kort recension om samma film. Recensionen ska bestå av tre delar:
A. Handlingen: Le film s’agit de… (= Filmen handlar om)
B. En utvald person i filmen: J’ai choisi XXX et il est… (=Jag har valt XXX och han är…). Använd våra adjektivsamlingar eller lexikon.
C. Dina åsikter om filmen: T.ex. Je pense que le film est merveilleux parce que j’adore le directeur Rachin (=Jag tycker att filmen är underbar därför att jag avgudar rektor Rachin!). Använd dina åsiktsfraser som ska finnas inklistrade i boken eller på Learnify.
… återberätta EN av din recensions tre delar muntligt i grupp.
Jag kommer att bedöma:
· dina muntliga insatser under din redovisning
· hur väl du deltar i muntliga uppgifter
· hur du använder franskan skriftligt och på egen hand
· hur du förbättrar ditt skriftliga språk, efter mina kommentarer
De KUNSKAPSKRAV vi arbetar med:
Betyg E |
Betyg C |
Betyg A |
|
Lyssna & läsa
|
Du kan välja bland texter och talat språk av enkel karaktär och från olika medier samt medviss relevans använda det valda materialet i din egen produktion och interaktion. (T.ex. exempeltexter eller fraser som vi jobbat med) |
Du kan väljabland texter och talat språk av enkel karaktäroch från olika medier samt på ett relevant sätt använda det valda materialet i sin egen produktion och interaktion. |
Du kan väljabland texter och talat språk av enkel karaktäroch från olika medier samt på ett relevant och effektivt sätt använda det valda materialeti sin egen produktion och interaktion.
|
Tala, skriva & samtala
|
I muntliga och skriftliga framställningar av olika slag kan du formulera dig enkelt ochbegripligt med fraser och meningar. (T.ex. redovisningen & din egen text)
I muntlig och skriftlig interaktion kan du uttrycka dig enkelt och begripligt med ord, fraser ochmeningar. (T.ex. när vi tränar muntlighet i klassen) |
I muntliga och skriftliga framställningar av olika slag kan du formulera dig enkelt, relativt tydligt och till viss del sammanhängande.
I muntlig och skriftlig interaktion kan du uttrycka dig enkelt och relativt tydligt medord, fraser och meningar.
Dessutom kan du välja och använda dig av några olikastrategier som löser problem i och förbättrar interaktionen. |
I muntliga och skriftliga framställningar av olika slag kan du formulera dig enkelt, relativttydligt och relativt sammanhängande.
I muntlig och skriftlig interaktion kan du uttrycka dig enkelt och tydligt med ord, fraser ochmeningar samt i någon mån anpassat tillsyfte, mottagare och situation.
Dessutom kan du välja och använda dig av flera olikastrategier som löser problem i och förbättrar interaktionen.
|