På 1500-talet levde
90-95 % av alla svenskar i bondesamhället. De levde i byalag där
bygemenskapen var viktig av flera skäl. Dels var man tvungen att samarbeta
för att utföra arbetet och dels hade byn en viktig social funktion. Arbetet
bestod av både åkerbruk och boskapsskötsel. Man odlade framför allt korn
men också råg, havre och vete. Större delen av landet odlades i tvåskifte.
Det innebar att hälften av jorden låg i träda (vila). Det mer utvecklade
treskiftet förekom i södra delarna av landet. Vid treskifte byter man
gröda andra året och lägger sedan jorden i träda det tredje året.
Olika typer av
avgifter förekom beroende på vem som ägde jorden. Självägande bönder,
alltså de som ägde sin jord, betalade skatt till kronan (=kungamakten/staten).
Dessa kallades skattebönder. Kronan ägde också jord som den arrenderade
ut. De som brukade kronans jord betalade dels en engångsavgift och dels
ett årligt arrende (avrad). Dessa bönder kallades kronobönder. Liknande
villkor hade frälsebönderna. Jordägare var här adel, kyrka eller kloster.
Också här betalades bönderna en engångsavgift och ett årligt arrende.
Dessutom fanns godsen där arbetet utfördes av betald arbetskraft. De
som gjorde arbete på gården hade dessutom arrenderadegårdar för sin
egen försörjning

I
och med att Sverige under Gustav Vasas tid anammade den lutherska läran
(beslut först 1593) kom Sveriges kontakt med omvärlden att främst
beröra de lutherska furstedömmena i Tyskland. Genom alla de
krig Sverige deltog i under 1600-talet och även via invandring ökade
kontakten med övriga Europa.
Universitetet
i Uppsala, vilket hade grundads vid slutet av 1400-talet och var Sveriges
enda, kom att föra en tynande verksamhet fram till 1600-talets
början då man åter såg till att ge skolan en
bra ekonomiska bas att stå på. Cirka 1000 personer studerande
vid Uppsala universitet, och av dessa var en tredjedel bondsöner.
För
folk i allmänhet kom kyrkan att få en större utbildningsroll
än tidigare. Predikan skedde numera på modersmålet,
tidigare hade det skett på latin. Predikan kom även att användas
som ett medel att föra fram statens syn. Kyrkobesöken kan
till viss del ses som dåtidens media. Luthers lilla katekes kom
under de närmaste århundradena att spela en stor roll för
den enskilda människan. Husförhör hölls överallt
med befolkningen.
Den
svenska stormaktstiden
(ca 1600 -1721) |
|
Det
här var en tid då Sverige enades som nation och utvidgade sitt territorium.
Ett sätt att sammanfatta stormaktstiden är att "hänga
upp" den på dess kungar: Gustav Vasa stärkte kungamakten, Gustav
II byggde upp förvaltningen, rustade upp och krigade, Karl X utvidgade
Sverige till den största utbredning, Karl XI byggde upp den karolinska
armén och Karl XII krigade hela sin regeringstid.
En viktig förutsättning
för att Sverige kunde växa sig så stort var också att omgivande
stater var försvagade vid mitten av 1600-talet. De svenska stormaktsdrömmarna
fyllde upp ett maktvakuum som fanns i norra Europa.
De många
krigen kostade enormt mycket för det fattiga Sverige. Ett problem
med att hålla samman detta stora land var att det hade fiender från
flera håll; Danmark och Polen i söder och det allt mäktigare Ryssland
i öster. I längden var det ohållbart att kunna stå emot dessa staters
anspråk på landområden. Efter Karl XII:s seger mot Ryssland vid Narva
år 1700 vände krigslyckan. Efter en lång kall vinter på ryskt område
och fruktansvärda förhållanden för den svenska armén blev den svenska
armén fullständigt utslagen vid Poltava
1709.
Senast
updaterat 06/03/14 11:05