Årskurs: 7-9
Ämne/Kurs: Historia
Beskrivning: Revolutionerna och deras påverkan på samhället i Europa. Imperialismen och kolonialismen Sveriges utveckling under 1800-1900talet. Demokrati och industri.
Syfte med arbetsområdet
- eleverna ska kunna skapa sig en bild av utvecklingen i Europa och några andra delar av världen, samt få en förståelse för hur denna utveckling ligger till grunden för det samhälle vi har idag.
- eleverna tillägnar sig en bakgrund till livsvillkoren i dagens utvecklingsländer och reflekterar över betydelsen för dagens samhälle
Mål
Kurs- och läroplansmål
– kunna redogöra för viktiga händelser och känna till gestalter, idéer och förändringar i den historiska utvecklingen i Sverige, Norden och Europa samt kunna jämföra med andra länder,
– känna till utvecklingen i några ledande världsmakter under olika tidsepoker,
– ha insikt i hur stora samhälleliga omvälvningar har förändrat människors livsvillkor,
Konkretisering för eleven
Du ska kunna berätta för andra jämnåriga om hur Sverige och några andra länder, gick från ett jordbrukarsamhälle till ett industriellt sammhälle (fler jobbar inom industrin än i jordbruket).
Du ska kunna svara på och diskutera om följande frågor:
Du ska kunna motivera dina funderingar och åsikter. Detta gör du enklast genom att alltid ställa dig själv frågan "Varför tycker/tror jag så?"
Undervisning
Revolutionernas idéer - demokratins utveckling.
Imperialismens/kolonialismens betydelse.
Människors livsvillkor
Spår till dagens samhälle?
Arbetssätt: veckoblogg med individuella reflektioner, gemensamma muntliga diskussioner, genomgångar och grupparbeten. Bildspel som redovisningsform.
Material: Historia 8, lärresursen "Introduktion av de berömda revolutionerna", NE, Wikipedia och naturligtvis biblioteket. Artiklar ur "Populär Historia".
Studiebesök: Sidenmuséet, Historiska muséet, Stadsmuséet
Redovisning/inlämning
Du ska delta i ett grupparbete om en av revolutionerna, redovisa muntligt (video) inför klassen och sedan diskutera likheter och skillnader med en grupp som fokuserat på annan revolution. Diskussionen hålls i sällskap av lärare och redovisas individuellt i veckobloggen.
Du ska i ett bildspel på ca 5 minuter visa hur människor levde under denna tidsperiod. Välj bland olika samhällsgrupper som barn, fattiga, rika, adel och visa hur deras liv förändrades under denna period. "Från piga till indutstriarbetare."
Du ska lämna in en skriftlig eller muntlig reflektion i veckobloggen om vad du tror har varit de viktigaste händelserna/uppfinningarna/idéerna under den här perioden. Du ska i reflektionen berätta om vad de haft för inverkan för vårt samhälle idag.
Bedömning
Bedömningsmatriser
Kan beskrivas här eller direkt under rubriken Bedömning.
Förmågor |
F |
E |
C |
A |
använda en historisk referensram som innefattar olika tolkningar av tidsperioder, händelser, gestalter, kulturmöten och utvecklingslinjer |
|
|
|
|
kritiskt granska, tolka och värdera källor som grund för att skapa historisk kunskap |
|
|
|
|
reflektera över sin egen och andras användning av historia i olika sammanhang och utifrån olika perspektiv |
|
|
|
|
använda historiska begrepp för att analysera hur historisk kunskap ordnas, skapas och används |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|