Ghost Story
Pedagogisk planering Engelska åk 7 vecka 49-6
Arbetsuppgifter
Vecka 49-51 kommer vi se How The Grinch Stole Christmas, en klassisk julfilm i engelskspråkiga länder. Du kommer också jobba med grammatik vid två tillfällen medan Elisabeth har betygssamtal. Vid vårterminens början startar du med projektet Ghost Story.
Du ska:
Skriva en text med repliker till en Ghost Story tillsammans med en kamrat.
Göra en Ghost Story med intalad röst på engelska i Power Point tillsammans med en kamrat.
Bekanta dig med Skolwebben och lära dig spara ditt arbete på rätt ställe
Presentera din Ghost Story för klassen torsdagen den 9 februari.
Grammatik:
5 oregelbundna verb varje vecka, med läxförhör på torsdagar. Om torsdagen går bort gör vi läxförhöret lektionen därpå. Läxplaneringen finns också utlagd på http://sofiaskola.stockholm.se/ - Gruppsidor - 7C/ 7D Engelska och där hittar du också verbhäftet.
Läxor
Vecka |
|
49 |
Rise - sell + Ghost Story |
50 |
Send - shrink + Ghost Story |
3 |
Shut - sleep + Ghost Story |
4 |
Smell - stand + Ghost Story |
5 |
Steal - teach + Ghost Story |
6 |
Tear - understand v + Ghost Story klar för presentation |
7 |
Wake - write |
Underlag för bedömning
Ditt arbete med Ghost Storyn samt läxförhör på verben.
Då det är ett grundläggande arbete kan du endast uppnå E (Godkänt).
Syfte med arbetet
Genom undervisningen ska du ges möjlighet att utveckla en allsidig kommunikativ förmåga.
Denna förmåga innebär att kunna formulera sig i tal och skrift på engelska och att kunna anpassa sitt språk till olika situationer, syften och mottagare.
I den kommunikativa förmågan ingår även språklig säkerhet och att kunna använda olika strategier för att stödja kommunikationen och lösa problem när språkkunskaperna inte räcker till.
Du ska också ges förutsättningar att kunna använda olika hjälpmedel för lärande, förståelse, skapande och kommunikation.
Bedömning
Läraren bedömer HUR du :
PLANERING
Under den här perioden kommer du arbeta med ett presentationsprogram som heter Power Point (PP) och göra en Ghost Story.
Du ska skriva en enkel spökhistoria på engelska och därefter göra den i PP om tre eller flera bilder med tal på engelska. Var noggrann med uttal och se till att ljudvolymen är tillräckligt hög så publiken hör orden ordentligt.
Du ska också animera några av bilderna (få dem att röra på sig) och skapa bildövergångar.
Torsdagen den 9 februari ska du presentera er Ghost Story inför klassen (om det känns nervöst kan Elisabeth hjälpa till).
Liksom tidigare har du fem oregelbundna verb i veckan i läxa. Du behöver också jobba med texten till er Ghost Story. Läxan är till torsdagar.
Good Luck!
Elisabeth elisabeth.sundstrom@stockholm.se
070-5616609
Checklista
Du har tänkt ut en spökhistoria och skrivit ner replikerna.
Du har koll på din inloggning i Skolwebben (användarID och lösenord)
Du har koll på var du ska spara ert arbete så båda kommer åt det. Du sparar på Dator - Skolmapp - 7C 2016_17 eller 7D 2016_17 och döper filen till gruppens namn + klass, t ex VanjaKim 7C
Du har valt bilder och lagt in i Power Point.
Du har skrivit in eventuell text på engelska i din PP.
Du har talat in texten på engelska.
Du har sett igenom och lyssnat på din PP och rättat eventuella fel.
Du har gjort minst en animation.
Du har gjort minst en bildövergång.
Du har deltagit aktivt i arbetet.
Du har presenterat din Ghost Story för klassen.
Du har gjort läxförhören.
Kunskapsmål
Kursplanemål för E |
F |
E |
I muntliga framställningar kan du formulera dig enkelt, begripligt och relativt sammanhängande. |
Du har inte gjort uppgiften./ Innehållet är inte helt klart. |
Innehållet i din berättelse är klart och tydligt. |
För att förtydliga och variera din kommunikation kan du bearbeta och göra enkla förbättringar av dina framställningar. |
Du har inte läst/ lyssnat igenom texten och ändrat felaktigheter. |
Du har läst/ lyssnat igenom texten och ändrat det som behövs. |
I muntlig interaktion kan du uttrycka dig begripligt och enkelt samt i någon mån anpassat till syfte, mottagare och situation. |
I samtal med kamrater och lärare använder du i första hand svenska. |
I samtal med kamrater och lärare använder du i möjligaste mån engelska. |