Uttalade eller underförstådda krav
Vissa av en kunds krav och förväntningar kan vara underförstådda. Ta en bil som exempel. För några tiotal år sedan kunde man läsa i reklamen: vår bil är fyrväxlad, ettans växel är synkroniserad, den har tvåkrets bromssystem, säkerhetsbälte och strålkastarrengörare. Då fanns det anledning att påpeka detta för kunden. I dag är detta självklarheter på alla nya bilar som säljs hos oss. För en kund som i dag köper en ny bil är dessa egenskaper underförstådda krav som han förväntar sig ska finna utan att särskilt behöva påpeka det för bilförsäljaren. Om kunden däremot vill ha en bil där tre småbarn ska kunna åka säkert i bilbarnstolar eller där det ska finnas krockkuddar för både förare och passagerare måste kunden särskilt påpeka dessa uttalade krav till bilförsäljaren. I dag är det inte underförtått att dessa krav kan uppfyllas av alla bilar.
Egenskaper
på olika nivåer
Innan
vi sammanfattar det här kapitlet ska vi med ytterligare ett exempel
från bilarnas värls belysa vad som är rätt kvalitet.
Lada Samara, Renault Clio och Volvo 945 är tre olika bilmodeller, tillverkade
i tre olika länder. Dessa bilars egenskaper, när det gäller
komfort, teknik, sökerhet, utrymme, motorstyrka och så vidare,
ligger på olika nivåer. Trots det kan en Lada Samara ha rätt
kvalitet för en taxiförare i Moskva, en Renault Clio kan ha rätt
kvalitet för en taxiförare som ska trixa sig fram i den täta
paris trafiken och en Volvo 945 kan ha rätt kvalitet för en taxiförare
som kör på de svenska landsvägarna.
Sammanfattning:
För en kund
kan vi sammanfatta begreppet kvalitet så här:
En produkt har rätt kvalitet när den tillfredställer kundens
uttalade och outtalade behov och förväntningar.
©Copyright: Lars Sjunnevik