PEDAGOGISK PLANERING FÖR AVSNITTET MATERIAL
SYFTE MED ARBETSOMRÅDET
Arbetsområdet material syftar till att använda kunskaper i kemi för att granska information, kommunicera och ta ställning i frågor som rör energi, miljö, hälsa och samhälle.
Förmågan att använda kemins begrepp, modeller och teorier för att beskriva och förklara kemiska samband i samhället, naturen och i människokroppen.
CENTRALT INNEHÅLL
Människans användning av energi- och naturresurser lokalt och globalt samt vad det innebär för en hållbar utveckling.
Kemiska processer vid framställning och återvinning av metaller, papper och plaster. Livscykelanalys av några vanliga produkter.
Aktuella samhällsfrågor som rör kemi.
Aktuella forskningsområden inom kemi, t.ex. materialutveckling och nanoteknik.
De kemiska modellernas och teoriernas användbarhet, begränsningar, giltighet och föränderlighet.
Systematiska undersökningar. Formulering av enkla frågeställningar, planering, utförande och utvärdering.
Separations- och analysmetoder. t.ex. destillation och identifikation av ämnen.
Sambandet mellan kemiska undersökningar och utvecklingen av begrepp, modeller och teorier.
Dokumentation av undersökningar med tabeller, diagram, bilder och skriftliga rapporter.
Källkritisk granskning av information och argument som eleven möter i olika källor och samhällsdiskussioner med koppling till kemi.
MÅL:
Genom undervisningen i kapitel 11 får du lära dig:
Beskriva egenskaper hos material och fundera över hur nya material förbättrar människors levnadsvillkor, lokalt och globalt.
Med olika uttryckssätt förklara kemiska processer vid framställning av olika material.
Hur hushållning med naturresurser förbättrar förutsättningarna för en hållbar utveckling.
Argumentera för systematiska undersökningar av de långsiktiga effekterna av nya material.
Miljö och hälsa.
Resonera kring begreppet livscykelanalys.
För betyget E ska du:
MATERIAL:
Veta vad som kännetecknar polymerer, keramer, fibrer och kompositer.
Kunna ge exempel på hur de framställs och återvinns.
Kunna ge exempel på vad de består av.
Förstå vad som menas med ett materials livscykel.
Veta vad som är skillnaden mellan återvinning och återanvändning.
Kunna ge exempel på användningsområden för respektive material samt dess historia och betydelse för det samhälle vi lever i idag.
PLASTER:
Veta vad plast består av.
Kunna ge exempel på användningsområden för plaster.
Veta vad polyeten, PVC-plast, polyester, nylon, termoplast och härdplaster är.
Kunna förklara varför härdplaster inte kan återvinnas.
Kunna ge exempel på hur plaster kan återvinnas.
Kunna ge exempel på hur plaster skadar vår miljö och hur de påverkar leande organismer.
MILJÖ:
Känna till att ökad konsumtion påverkar miljön och varför.
Veta vad som menas med miljögifter samt hur de anrikas.
Kunna ge exempel på fördelar och nackdelar med sopförbränning.
Kunna förklara varför det är viktigt för miljön med sopsortering.
Kunna ge exempel på hur människans påverkan på miljön kan ge konsekvenser både lokalt och globalt.
Kunna ge exempel på hur t.ex. djur påverkas av att människan skräpar ner i naturen.
För högre betyg ska du förutom ovanstående:
På ett djupare plan kunna förklara hur olika material framställs och återvinns samt hur detta påverkar miljön lokalt och globalt.
Mer utförligt kunna beskriva hur plaster är uppbyggda.
Kunna argumentera för och emot användningen av ett visst material.
Kunna se konsekvenser av spridning av miljögifter i flera led.
På ett djupare plan kunna förklara hur framställningen av olika material påverkat människans vardag och samhällets utveckling.
HUR:
Lärarledda genomgångar, enskilt- och grupparbete, diskussioner, förhör samt
genomföra laborationer enligt planeringar och instruktioner.
REDOVISNINGOCH BEDÖMNING:
Du kommer att få redovisa dina kunskaper genom skriftliga och muntliga uppgifter och ett skriftligt prov i slutet av kapitlet. Du kommer också att få redovisa laborationer muntligt och skriftligt samt diskutera resultat och slutsatser av laborationerna.
MATERIAL:
Du kommer att arbeta med Spektrum Kemi, sid. 278 – 313 och utdelat material.