uppgifter universum.
Avklarade mål efter arbetet.
ha kunskap om den naturvetenskapliga världsbildens framväxt samt universums och jordens historia
Information:
Jorden har funnits i c:a 4.5 miljarder år och människan i c:a 8 miljoner år. Detta vet vi idag och mycket mer, men för 3000 år sedan hade människan inte denna kunskap.
Universum.
1. Beskriv Gravitationskraften
2. vad består solen av?
3. Räkna upp solsystemets åtta planeter i rätt ordning utgå från solen och beskriv något specifikt för varje planet!
4. Vad är asteroider för något och var ligger asteroidbältet?
5. Vad är oorts moln och kuiper bältet?
6. Vad heter vår närmaste stjärna (förutom solen) och hur långt bort ligger den?
7. Vad är en galax?
8. Hur långt bort ligger vår närmsta galax (förutom vintergatan) och vad heter den? Kan man se den med blotta ögat?
9. Du ingår i ett kosmiskt kretslopp vad menas med det?
10. Vad är ett ljusår för något ge ex?
11. Att se ut i rymden är att se tillbaka i tiden varför det?
12. Hur långt ut i universum kan vi se? Förklara fenomenet!
13. Universum expanderar så den en gång samlad i en punkt vad heter den?
14. Redogör för vad en nebulosa är för något?
15. Varför tänds en stjärna?
16. Det finns stjärnor som har väldigt olika storlek. Förklara händelse förloppet För samtliga tre olika scenarion när en stjärna dör?
a. solliknande stjärna
b. stor stjärna
c. Supertung stjärna
Lycka till Med vänlig hälsning Michael.
Eleven utför med viss handledning experimentella och praktiska moment.
Eleven utför mätningar och undersökningar samt beskriver muntligt och skriftligt iakttagelser och resultat.
Eleven beskriver ekologiska fakta och begrepp samt redogör för resultat av några störningar i ekosystem.
Eleven diskuterar begreppen energi, energiomvandlingar och energiflöden.
Eleven ger exempel på globala och regionala miljöproblem och beskriver lokala miljöproblem till följd av vardaglig och yrkesmässig verksamhet.
Eleven diskuterar frågor som rör återanvändning och långsiktig resursanvändning.
Eleven arbetar aktivt i undervisningens experimentella och praktiska moment.
Eleven analyserar idéer och värderingar utifrån såväl ett individperspektiv som ett natur- och samhällsvetenskapligt perspektiv.
Eleven diskuterar konsekvenser av olika praktiska ställningstaganden i energi-, miljö- och resursfrågor.
Eleven tillämpar ett naturvetenskapligt arbetssätt, planerar och genomför undersökande uppgifter, tolkar resultaten och värderar kritiskt slutsatsernas giltighet och rimlighet.
Eleven använder, analyserar och integrerar införda begrepp, modeller och teorier.