uppgifter universum.

 

Avklarade mål efter arbetet.

 

ha kunskap om den naturvetenskapliga världsbildens framväxt samt universums och jordens historia

 

Information:

Jorden har funnits i c:a 4.5 miljarder år och människan i c:a 8 miljoner år. Detta vet vi idag och mycket mer, men för 3000 år sedan hade människan inte denna kunskap.

 

 

  • Inför testet v 6 gör ni uppgifterna nedan. Utifrån dessa kommer diskussioner och frågor att ske.

 

  • Till er hjälp finns Michaels Powerpoint, internet samt naturkunskapsboken.

 

    • Beskriv Minst fem personer i historien som (enligt dig) betytt mest för den naturvetenskapliga världsbildens framväxt, samt hur de kom fram till upptäckten (obs kort beskrivning)
      • Varför tyckte du att dessa vetenskapsmän var intressanta?

 

    • Beskriva de största händelserna enligt dig (4 stycken) som hänt jorden under dess tid i universums historia tills dagens datum
      • Varför valde du just dessa händelser?

 

 

 

 

 

 

 

 


Universum.

1. Beskriv Gravitationskraften

2. vad består solen av?

3. Räkna upp solsystemets åtta planeter i rätt ordning utgå från solen och beskriv något specifikt för varje planet!

4. Vad är asteroider för något och var ligger asteroidbältet?

5. Vad är oorts moln och kuiper bältet?

6. Vad heter vår närmaste stjärna (förutom solen) och hur långt bort ligger den?

7. Vad är en galax?

8. Hur långt bort ligger vår närmsta galax (förutom vintergatan) och vad heter den? Kan man se den med blotta ögat?

9. Du ingår i ett kosmiskt kretslopp vad menas med det?

10. Vad är ett ljusår för något ge ex?

11. Att se ut i rymden är att se tillbaka i tiden varför det?

12. Hur långt ut i universum kan vi se? Förklara fenomenet!

13. Universum expanderar så den en gång samlad i en punkt vad heter den?

14. Redogör för vad en nebulosa är för något?

15. Varför tänds en stjärna?

16. Det finns stjärnor som har väldigt olika storlek. Förklara händelse förloppet För samtliga tre olika scenarion när en stjärna dör?

a. solliknande stjärna

b. stor stjärna

c. Supertung stjärna

  1. Vad är ett svart hål förklara?
  2. Vår egen jord kommer att gå under på något sätt i framtiden. Vilka domedagar tror du är mest möjlig enligt dig själv? Diskutera!
  3. BIG BANG är en vetenskaplig teori. Håller du med forskarna om att det en gång fanns en stor smäll? Om nu Big bang existerat vad fanns då innan?
  4. Universum är ofantligt stort diskutera vad du tror finns utanför universum?
  5. Finns det liv i Universum? Om det skulle finnas hur skulle de se ut? Var är det troligt att det kan finnas och varför just där?
  6. Är en fråga du alltid funderat på om rymden som du vill diskutera här.

 

Lycka till Med vänlig hälsning Michael.

Betygskriterier för samtliga moment NkA

Kriterier för betyget Godkänt

Eleven utför med viss handledning experimentella och praktiska moment.
Eleven utför mätningar och undersökningar samt beskriver muntligt och skriftligt iakttagelser och resultat.
Eleven beskriver ekologiska fakta och begrepp samt redogör för resultat av några störningar i ekosystem.
Eleven diskuterar begreppen energi, energiomvandlingar och energiflöden.
Eleven ger exempel på globala och regionala miljöproblem och beskriver lokala miljöproblem till följd av vardaglig och yrkesmässig verksamhet.
Eleven diskuterar frågor som rör återanvändning och långsiktig resursanvändning.

Kriterier för betyget Väl godkänt

Eleven arbetar aktivt i undervisningens experimentella och praktiska moment.
Eleven analyserar idéer och värderingar utifrån såväl ett individperspektiv som ett natur- och samhällsvetenskapligt perspektiv.
Eleven diskuterar konsekvenser av olika praktiska ställningstaganden i energi-, miljö- och resursfrågor.

Kriterier för betyget Mycket väl godkänt

Eleven tillämpar ett naturvetenskapligt arbetssätt, planerar och genomför undersökande uppgifter, tolkar resultaten och värderar kritiskt slutsatsernas giltighet och rimlighet.
Eleven använder, analyserar och integrerar införda begrepp, modeller och teorier.

x:9 y:8 670x1602