Stadieplanering

Ämne: Matematik                Klass: 7  Lärare:

Genom undervisningen i ämnet matematik ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att:

formulera och lösa problem med hjälp av matematik samt värdera valda strategier och metoder,

använda och analysera matematiska begrepp och samband mellan begrepp,

välja och använda lämpliga matematiska metoder för att göra beräkningar och lösa rutinuppgifter,

föra och följa matematiska resonemang, och

använda matematikens uttrycksformer för att samtala om, argumentera och redogöra för frågeställningar, beräkningar och slutsatser.

Vecka

Lärobok

Kunskapsområde

Centralt innehåll

1-5

Statistik

Sid 6-23

Sannolikhet och statistik

Tabeller, diagram och grafer samt hur de kan tolkas och användas för att beskriva resultat av egna och andras undersökningar.
Hur lägesmått och spridningsmått kan användas för bedömning av resultat vid statistiska undersökningar.

6-13

Tal

Sid 36-63

Taluppfattning och tals användning

Reella tal och deras egenskaper samt deras användning i vardagliga och matematiska situationer.

Centrala metoder för beräkningar med tal i bråk-och decimalform vid överslagsräkning, huvudräkning samt vid beräkningar med skriftliga metoder och digital teknik. Metodernas användning i olika situationer.
Metoder för beräkningar som använts i olika historiska och kulturella sammanhang.

14-20

Geometri

Sid 78-105

Geometri

 

 

 

 


Taluppfattning och tals användning

Geometriska objekt och deras inbördes relationer. Geometriska egenskaper hos dessa objekt.

Avbildning och konstruktion av geometriska objekt.
Metoder för beräkning av area, omkrets och volym hos geometriska objekt, samt enhetsbyten i samband med detta.

 

Användning av prefix.

21-28

Bråk och procent

Sid 120-154

Taluppfattning och tals användning




Samband och förändring

Reella tal och deras egenskaper samt deras användning i vardagliga och matematiska situationer.

Centrala metoder för beräkningar med tal i bråk-och decimalform vid överslagsräkning, huvudräkning samt vid beräkningar med skriftliga metoder och digital teknik. Metodernas användning i olika situationer.


Procent för att uttrycka förändring och förändringsfaktor samt beräkningar med procent i vardagliga situationer och i situationer inom olika ämnesområden.

29-35

Algebra

Sid 168-190

Algebra

 

 

 

Problemlösning

Innebörden av variabelbegreppet och dess användning i algebraiska uttryck, formler och ekvationer.

Algebraiska uttryck, formler och ekvationer i situationer som är relevanta för eleven.

Metoder för ekvationslösning.


Matematisk formulering av frågeställningar utifrån vardagliga situationer och olika ämnesområden.

 

 


Ämne: Matematik                Klass: 8  Lärare:

Genom undervisningen i ämnet matematik ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att:

formulera och lösa problem med hjälp av matematik samt värdera valda strategier och metoder,

använda och analysera matematiska begrepp och samband mellan begrepp,

välja och använda lämpliga matematiska metoder för att göra beräkningar och lösa rutinuppgifter,

föra och följa matematiska resonemang, och

använda matematikens uttrycksformer för att samtala om, argumentera och redogöra för frågeställningar, beräkningar och slutsatser.

Vecka

Lärobok

Kunskapsområde

Centralt innehåll

1-7

Tal

Sid 6-32

Taluppfattning och tals användning

Reella tal och deras egenskaper samt deras användning i vardagliga och matematiska situationer.

Talsystemets utveckling från naturliga tal till reella tal.

Centrala metoder för beräkningar med tal i bråk-och decimalform vid överslagsräkning, huvudräkning samt vid beräkningar med skriftliga metoder och digital teknik.

Potensform för att uttrycka små och stora tal samt användning av prefix.

8-14

Algebra

Sid 46-71

Algebra

 

 

 

 


Problemlösning

Innebörden av variabelbegreppet och dess användning i algebraiska uttryck, formler och ekvationer.
Algebraiska uttryck, formler och ekvationer i situationer som är relevanta för eleven.
Metoder för ekvationslösning.

Matematisk formulering av frågeställningar utifrån vardagliga situationer och olika ämnesområden.
Enkla matematiska modeller och hur de kan användas i olika situationer.

15-21

Geometri

Sid 86-118

Geometri

 

 

 

 



Geometriska objekt och deras inbördes relationer. Geometriska egenskaper hos dessa objekt.
Avbildning och konstruktion av geometriska objekt.
Metoder för beräkning av area, omkrets och volym hos geometriska objekt, samt enhetsbyten i samband med detta.
Geometriska satser och formler och behovet av argumentation för deras giltighet.

22-28

Samband och förändring
Sid 132-160

Samband och förändring

 

 

 

 

 

Problemlösning

Procent för att uttrycka förändring och förändringsfaktor samt beräkningar med procent i vardagliga situationer och i situationer inom olika ämnesområden.
Funktioner och räta linjens ekvation. Hur funktioner kan användas för att undersöka förändring, förändringstakt och andra samband.


Matematisk formulering av frågeställningar utifrån vardagliga situationer och olika ämnesområden.
Enkla matematiska modeller och hur de kan användas i olika situationer.

29-35

Sannolikhet och statistik
Sid 176-208

Sannolikhet och statistik

Likformig sannolikhet och metoder för att beräkna sannolikheten i vardagliga situationer.
Hur kombinatoriska principer kan användas i enkla vardagliga och matematiska problem.
Bedömningar av risker och chanser utifrån statistiskt material.
Tabeller, diagram och grafer samt hur de kan tolkas och användas för att beskriva resultat av egna och andras undersökningar

Hur spridningsmått kan användas för bedömning av resultat vid statistiska undersökningar.

 


 

Ämne: Matematik                Klass: 9  Lärare:

Genom undervisningen i ämnet matematik ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att:

formulera och lösa problem med hjälp av matematik samt värdera valda strategier och metoder,

använda och analysera matematiska begrepp och samband mellan begrepp,

välja och använda lämpliga matematiska metoder för att göra beräkningar och lösa rutinuppgifter,

föra och följa matematiska resonemang, och

använda matematikens uttrycksformer för att samtala om, argumentera och redogöra för frågeställningar, beräkningar och slutsatser.

Vecka

Lärobok

Kunskapsområde

Centralt innehåll

1-7

Tal och algebra

Sid 6-39

Taluppfattning och tals användning

 

 

 

 

Algebra

 

Reella tal och deras egenskaper samt deras användning i vardagliga och matematiska situationer.
Centrala metoder för beräkningar med tal i bråk-och decimalform vid överslagsräkning, huvudräkning samt vid beräkningar med skriftliga metoder och digital teknik. Metodernas användning i olika situationer.

Innebörden av variabelbegreppet och dess användning i algebraiska uttryck, formler och ekvationer.
Algebraiska uttryck, formler och ekvationer i situationer som är relevanta för eleven.
Metoder för ekvationslösning

8-14

Samband och förändring

Sid 54-78

Samband och förändring

 

 

 

Problemlösning

Procent för att uttrycka förändring och förändringsfaktor samt beräkningar med procent i vardagliga situationer och i situationer inom olika ämnesområden.
Funktioner och räta linjens ekvation. Hur funktioner kan användas för att undersöka förändring, förändringstakt och andra samband.

Matematisk formulering av frågeställningar utifrån vardagliga situationer och olika ämnesområden.
Enkla matematiska modeller och hur de kan användas i olika situationer.

15-21

Geometri

Sid 94-122

 

Geometri

 

 

 



Geometriska objekt och deras inbördes relationer. Geometriska egenskaper hos dessa objekt.
Avbildning och konstruktion av geometriska objekt. Skala vid förminskning och förstoring av två-och tredimensionella objekt.
Likformighet och symmetri i planet.
Geometriska satser och formler och behovet av argumentation för deras giltighet.

22-28

Repetition 7-9
Sid 138-214

 

Taluppfattning och tals användning

Algebra, Geometri, Sannolikhet och statistik

Samband och förändring, Problemlösning

29-35

Praktisk användning och fördjupning av matematiken

Sid 220-235



 

 

 

 

Taluppfattning och tals användning

Algebra, Geometri, Sannolikhet och statistik

Samband och förändring, Problemlösning