Ämne: Matematik Klass: 7 Lärare:
Genom undervisningen i ämnet matematik ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att:
๏formulera och lösa problem med hjälp av matematik samt värdera valda strategier och metoder,
๏använda och analysera matematiska begrepp och samband mellan begrepp,
๏välja och använda lämpliga matematiska metoder för att göra beräkningar och lösa rutinuppgifter,
๏föra och följa matematiska resonemang, och
๏använda matematikens uttrycksformer för att samtala om, argumentera och redogöra för frågeställningar, beräkningar och slutsatser.
Vecka |
Lärobok |
Kunskapsområde |
Centralt innehåll |
1-5 |
Statistik Sid 6-23 |
Sannolikhet och statistik |
Tabeller, diagram och grafer samt hur de kan tolkas och användas för att beskriva resultat av egna och andras undersökningar. |
6-13 |
Tal Sid 36-63 |
Taluppfattning och tals användning |
Reella tal och deras egenskaper samt deras användning i vardagliga och matematiska situationer. Centrala metoder för beräkningar med tal i bråk-och decimalform vid överslagsräkning, huvudräkning samt vid beräkningar med skriftliga metoder och digital teknik. Metodernas användning i olika situationer. |
14-20 |
Geometri Sid 78-105 |
Geometri
|
Geometriska objekt och deras inbördes relationer. Geometriska egenskaper hos dessa objekt. Avbildning och konstruktion av geometriska objekt.
Användning av prefix. |
21-28 |
Bråk och procent Sid 120-154 |
Taluppfattning och tals användning Samband och förändring |
Reella tal och deras egenskaper samt deras användning i vardagliga och matematiska situationer. Centrala metoder för beräkningar med tal i bråk-och decimalform vid överslagsräkning, huvudräkning samt vid beräkningar med skriftliga metoder och digital teknik. Metodernas användning i olika situationer.
|
29-35 |
Algebra Sid 168-190 |
Algebra
Problemlösning |
Innebörden av variabelbegreppet och dess användning i algebraiska uttryck, formler och ekvationer. Algebraiska uttryck, formler och ekvationer i situationer som är relevanta för eleven. Metoder för ekvationslösning.
|
Ämne: Matematik Klass: 8 Lärare:
Genom undervisningen i ämnet matematik ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att:
๏formulera och lösa problem med hjälp av matematik samt värdera valda strategier och metoder,
๏använda och analysera matematiska begrepp och samband mellan begrepp,
๏välja och använda lämpliga matematiska metoder för att göra beräkningar och lösa rutinuppgifter,
๏föra och följa matematiska resonemang, och
๏använda matematikens uttrycksformer för att samtala om, argumentera och redogöra för frågeställningar, beräkningar och slutsatser.
Vecka |
Lärobok |
Kunskapsområde |
Centralt innehåll |
1-7 |
Tal Sid 6-32 |
Taluppfattning och tals användning |
Reella tal och deras egenskaper samt deras användning i vardagliga och matematiska situationer. Talsystemets utveckling från naturliga tal till reella tal. Centrala metoder för beräkningar med tal i bråk-och decimalform vid överslagsräkning, huvudräkning samt vid beräkningar med skriftliga metoder och digital teknik. Potensform för att uttrycka små och stora tal samt användning av prefix. |
8-14 |
Algebra Sid 46-71 |
Algebra
|
Innebörden av variabelbegreppet och dess användning i algebraiska uttryck, formler och ekvationer. Matematisk formulering av frågeställningar utifrån vardagliga situationer och olika ämnesområden. |
15-21 |
Geometri Sid 86-118 |
Geometri
|
Geometriska objekt och deras inbördes relationer. Geometriska egenskaper hos dessa objekt. |
22-28 |
Samband och förändring |
Samband och förändring
Problemlösning |
Procent för att uttrycka förändring och förändringsfaktor samt beräkningar med procent i vardagliga situationer och i situationer inom olika ämnesområden.
|
29-35 |
Sannolikhet och statistik |
Sannolikhet och statistik |
Likformig sannolikhet och metoder för att beräkna sannolikheten i vardagliga situationer. Hur spridningsmått kan användas för bedömning av resultat vid statistiska undersökningar. |
Ämne: Matematik Klass: 9 Lärare:
Genom undervisningen i ämnet matematik ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att:
๏formulera och lösa problem med hjälp av matematik samt värdera valda strategier och metoder,
๏använda och analysera matematiska begrepp och samband mellan begrepp,
๏välja och använda lämpliga matematiska metoder för att göra beräkningar och lösa rutinuppgifter,
๏föra och följa matematiska resonemang, och
๏använda matematikens uttrycksformer för att samtala om, argumentera och redogöra för frågeställningar, beräkningar och slutsatser.
Vecka |
Lärobok |
Kunskapsområde |
Centralt innehåll |
1-7 |
Tal och algebra Sid 6-39 |
Taluppfattning och tals användning
Algebra
|
Reella tal och deras egenskaper samt deras användning i vardagliga och matematiska situationer. |
8-14 |
Samband och förändring Sid 54-78 |
Samband och förändring
Problemlösning |
Procent för att uttrycka förändring och förändringsfaktor samt beräkningar med procent i vardagliga situationer och i situationer inom olika ämnesområden. |
15-21 |
Geometri Sid 94-122
|
Geometri
|
Geometriska objekt och deras inbördes relationer. Geometriska egenskaper hos dessa objekt. |
22-28 |
Repetition 7-9 |
|
Taluppfattning och tals användning Algebra, Geometri, Sannolikhet och statistik Samband och förändring, Problemlösning |
29-35 |
Praktisk användning och fördjupning av matematiken Sid 220-235 |
|
Taluppfattning och tals användning Algebra, Geometri, Sannolikhet och statistik Samband och förändring, Problemlösning |