(LP)Planering GENREPET v. 8-20, vt-13 | |
18-feb | Arbetstid/NP A för 1/3 av eleverna |
19-feb | Arbetstid |
22-feb | Arbetstid |
04-mar | Arbetstid, jobba i 60 minuter på hemstudiedagen |
05-mar | B1 |
11-mar | Arbetstid/NP A för 1/3 av eleverna |
19-mar | B2 |
22-mar | C1 |
25-mar | Arbetstid/NP A för 1/3 av eleverna |
26-mar | C2 |
08-apr | Arbetstid |
09-apr | PROV: Matteprov, NP-likt, fm |
12-apr | Arbetstid |
15-apr | D1 |
16-apr | D1, forts |
19-apr | Arbetstid |
22-apr | D2 |
23-apr | D2, forts |
26-apr | Arbetstid |
30-apr | Arbetstid |
02-maj | ev ta NO-tid till övningstillfälle B+C |
03-maj | Arbetstid |
06-maj | Arbetstid |
07-maj | NP B+C |
13-maj | D3 |
14-maj | D3, forts |
16-maj |
NP D |
Uppgifter | |
Stordiagnos s. 136-141 i Matte Direkt, antecka under tiden vad du behöver träna på, se sid 135 för hänvisning till lämpliga uppgifter. Använd formelsamlingen. | |
Då du anser dig vara färdig med grunderna, ska du ge dig på kapitlet som heter "Styva linan" och/eller "Inför gymnasiet" | |
Under perioden kommer vi att göra 14 st gamla nationella prov och diskutera resultat och metod (5 st B-prov, 4 st C-prov, 5 st D-prov): | |
B-prov 5, liksom D-prov 4 och 5 får du göra "på egen tid" | |
Kunskapskrav för betyget E i slutet av årskurs 9 | |
Eleven kan lösa olika problem i bekanta situationer på ett i huvudsak fungerande sätt | |
genom att välja och använda strategier och metoder med viss anpassning till problemets | |
karaktär samt bidra till att formulera enkla matematiska modeller som kan tillämpas | |
i sammanhanget. Eleven för enkla och till viss del underbyggda resonemang | |
om val av tillvägagångssätt och om resultatens rimlighet i förhållande till problemsituationen | |
samt kan bidra till att ge något förslag på alternativt tillvägagångssätt. | |
Eleven har grundläggande kunskaper om matematiska begrepp och visar det genom | |
att använda dem i välkända sammanhang på ett i huvudsak fungerande sätt. Eleven | |
kan även beskriva olika begrepp med hjälp av matematiska uttrycksformer på ett i | |
huvudsak | |
fungerande sätt. I beskrivningarna kan eleven växla mellan olika uttrycksformer | |
samt föra enkla resonemang kring hur begreppen relaterar till varandra. | |
Eleven kan välja och använda i huvudsak fungerande matematiska metoder med viss | |
anpassning till sammanhanget för att göra beräkningar och lösa rutinuppgifter inom | |
aritmetik, algebra, geometri, sannolikhet, statistik samt samband och förändring med | |
tillfredsställande resultat. | |
Eleven kan redogöra för och samtala om tillvägagångssätt på ett i huvudsak fungerande | |
sätt och använder då symboler, algebraiska uttryck, formler, grafer, funktioner och | |
andra matematiska uttrycksformer med viss anpassning till syfte och sammanhang. | |
I redovisningar och diskussioner för och följer eleven matematiska resonemang genom | |
att framföra och bemöta matematiska argument på ett sätt som till viss del för resonemangen | |
framåt. | |
Kunskapskrav för betyget D i slutet av årskurs 9 | |
Betyget D innebär att kunskapskraven för betyget E och till övervägande del för C | |
är uppfyllda. | |
Kunskapskrav för betyget C i slutet av årskurs 9 | |
Eleven kan lösa olika problem i bekanta situationer på ett relativt väl fungerande | |
sätt genom att välja och använda strategier och metoder med förhållandevis god anpassning | |
till problemets karaktär samt formulera enkla matematiska modeller som | |
efter någon bearbetning kan tillämpas i sammanhanget. Eleven för utvecklade och | |
relativt väl underbyggda resonemang om tillvägagångssätt och om resultatens rimlighet | |
i förhållande till problemsituationen samt kan ge något förslag på alternativt tillvägagångssätt. | |
Eleven har goda kunskaper om matematiska begrepp och visar det genom att använda | |
dem i bekanta sammanhang på ett relativt väl fungerande sätt. Eleven kan även | |
beskriva | |
olika begrepp med hjälp av matematiska uttrycksformer på ett relativt väl | |
fungerande sätt. I beskrivningarna kan eleven växla mellan olika uttrycksformer samt | |
föra utvecklade resonemang kring hur begreppen relaterar till varandra. | |
Eleven kan välja och använda ändamålsenliga matematiska metoder med relativt god | |
anpassning till sammanhanget för att göra beräkningar och lösa rutinuppgifter inom | |
aritmetik, algebra, geometri, sannolikhet, statistik samt samband och förändring med | |
gott resultat. | |
Eleven kan redogöra för och samtala om tillvägagångssätt på ett ändamålsenligt sätt | |
och använder då symboler, algebraiska uttryck, formler, grafer, funktioner och andra | |
matematiska uttrycksformer med förhållandevis god anpassning till syfte och sammanhang. | |
I redovisningar och diskussioner för och följer eleven matematiska resonemang | |
genom att framföra och bemöta matematiska argument på ett sätt som för | |
resonemangen framåt. | |
Kunskapskrav för betyget B i slutet av årskurs 9 | |
Betyget B innebär att kunskapskraven för betyget C och till övervägande del för A | |
är uppfyllda. | |
Kunskapskrav för betyget A i slutet av årskurs 9 | |
Eleven kan lösa olika problem i bekanta situationer på ett väl fungerande sätt genom | |
att välja och använda strategier och metoder med god anpassning till problemets | |
karaktär | |
samt formulera enkla matematiska modeller som kan tillämpas i sammanhanget. | |
Eleven för välutvecklade och väl underbyggda resonemang om tillvägagångssätt | |
och om resultatens rimlighet i förhållande till problemsituationen samt kan ge | |
förslag på alternativa tillvägagångssätt. | |
Eleven har mycket goda kunskaper om matematiska begrepp och visar det genom att | |
använda dem i nya sammanhang på ett väl fungerande sätt. Eleven kan även beskriva | |
olika begrepp med hjälp av matematiska uttrycksformer på ett väl fungerande sätt. | |
I beskrivningarna kan eleven växla mellan olika uttrycksformer samt föra välutvecklade | |
resonemang kring hur begreppen relaterar till varandra. | |
Eleven kan välja och använda ändamålsenliga och effektiva matematiska metoder med | |
god anpassning till sammanhanget för att göra beräkningar och lösa rutinuppgifter | |
inom aritmetik, algebra, geometri, sannolikhet, statistik samt samband och förändring | |
med mycket gott resultat. | |
Eleven kan redogöra för och samtala om tillvägagångssätt på ett ändamålsenligt och | |
effektivt sätt och använder då symboler, algebraiska uttryck, formler, grafer, funktioner | |
och andra matematiska uttrycksformer med god anpassning till syfte och sammanhang. | |
I redovisningar och diskussioner för och följer eleven matematiska resonemang | |
genom att framföra och bemöta matematiska argument på ett sätt som för resonemangen framåt och fördjupar eller breddar dem. | |