Pedagogisk planering 9a Matematik ht 2017 Tal
Syfte
Du ska utveckla din förmåga att
formulera och lösa problem med hjälp av matematik samt värdera valda strategier och metoder, (PROBLEM)
använda och analysera matematiska begrepp och samband mellan begrepp, (BEGREPP)
välja och använda lämpliga matematiska metoder för att göra beräkningar och lösa rutinuppgifter, (METOD)
föra och följa matematiska resonemang, (RESONEMANG)
använda matematiska uttrycksformer för att samtala om, argumentera och redogöra för frågeställningar,
beräkningar och slutsatser. (KOMMUNIKATION)
Centralt innehåll
Reella tal och deras egenskaper samt användning i vardagliga och matematiska situationer,
Centrala metoder för beräkningar med tal i decimalform vid överslagsberäkning, huvudräkning samt vid beräkningar med digital teknik.
Innebörden av variabelbegreppet och dess användning i algebraiska uttryck formler och ekvationer.
Algebraiska uttryck, formler och ekvationer i situationer som är relevanta för eleven.
Metoder för ekvationslösning.
Begrepp:
Veckoplanering |
||||||
Vecka |
Moment |
Sidor |
Uppgifter att räkna Räkna minst en nivå. Börja på nivå 2 |
Övrigt |
||
Nivå 1 |
Nivå 2 |
Nivå 3 |
||||
34 |
1.1 Bråk 1.2 Addition och subtraktion av bråk |
8-11 12-14 |
9-10 3-14 |
11 14 |
11 14 |
|
35 |
1.3 Multiplikation av bråk 1.4 Division av bråk |
15-18 19-22 |
17 21 |
17-18 21-22 |
18 22 |
|
36 |
1.5 Algebraiska uttryck 1.6 Multiplicera uttryck i parenteser |
24-27 28-31 |
26 29-30 |
27 30-31 |
27 31 |
|
37 |
1.7 Faktorisera uttryck 1.8 Ekvationer |
32-34 35-38 |
33 37 |
34 37-38 |
34 38 |
|
38 |
1.9 Problemlösning med ekvationer Värdera lösningar. Begreppstest. |
39-41
43 44 |
40-41 |
41 |
41 |
|
39 |
Kapiteltest Bedömningsuppgift |
45 43 |
|
|
||
40 |
Basläger/Hög höjd |
46-49 50-51 |
|
Läs på inför prov |
||
41 |
Prov |
|
|
|