Kameran som verktyg för lärande - Linda Sternö

Linda Sternö arbetar som lektor på avdelning Film på Göteborgs universitet. Hon har examen i filmregi på Filmhögskolan i Göteborg från år 2003 och har sedan dess varit verksam som filmare och filmpedagog. Hon är projektledare för utvecklingsprojektet Barnfilmskolan. Linda har tillsammans med andra arbetat fram ett slags "Kamerans ABC."

 

Linda inleder sin föreläsning med att att säga: "Tack vare den nya digitala verktyg har vi fått tillgång till nya möjligheter men hur tar vi tillvara på dessa möjligheter?" 

Vi får under föreläsningen ta del av en sådan möjlighet via glimtar ur ett spännande projekt i vilket barn och pensionärer arbetar tillsammans med digitala verktyg, närmare bestämt iPads. Det blir ett generationsmöte. Barnen visar hur man använder tekniken och pensionärerna utmanar och utmanas. Genom det jag får ta del av uppfattar jag ett ömsesidigt lärande, ett givande och tagande. De jobbar i par - barn och vuxen. De tar bilder och går på bild-skattjakt med uppgifter som, "Filmar fem saker som rör sig." och "Unikt ögonblick" - dokumentera något som händer en gång och aldrig mer.". 
 
 
 
"Bildförståelsen borde vara likvärdig läsförståelse. Den borde vara samma rättighet."
 
Linda talar vidare om den etiska aspekten kring kamerans möjligheter:
 
  • Personen måste förstå och reflektera över sitt ansvar - när ska jag ta eller inte ta en bild. Hur ska jag ta en bild - hur ramar jag in (beskär)en bild?
  • Den som håller i kameran måste noga reflektera över vad bilden förmedlar. Vem äger bilden? Vem har rätt att förvara och visa den? Hur ska vi umgås med kameran så att alla känner sig trygga.

 

"Hur presenterar och beskär vi bilder för att presentera verkligheten om det är att presentera verkligheten vi vill göra?"


Ett sätt för förskolan att komma runt det etiska och juridiska, är att bara ta bilder på ex. händer. Dock har förskolan Smulan valt att göra annorlunda och med fokus på lärandet. De använder kamerans som dokumentationsverktyg men även som undersökandeverktyg, ex. "Vi ska ta kort på hur det växer." Linda Sternö menar att det finns okunskap kring bilder och när de blir farliga, "Bara för att man är med på bild behöver inte betyda att den senare ska visas.". Linda tycker att det är bra om det framarbetas en policy kring bilder.
 
Tre viktiga frågor:
Får jag ta en bild på dig?
Får jag visa den?
Får jag behålla bilden?
 
 
 
Genom att lära sig hur kameran fungerar skapas och erövras bildförståelse.
 
 
/ Ingela Åström, Spira förskola
 
 
Publicerad den 28 april 2016 av Ingela Åström
Tillbaka

Bloggarkiv

Kategorier

Beskrivning

Förskolans IT-råds blogg som vi startade upp i samband med SETT-mässan april 2016. 

Här samlar vi framöver idéer, erfarenheter, synpunkter etc - hör av dig till någon av oss skribenter om du vill publicera ett inlägg.

Prenumerera gärna!

Välj en bild eller fil från din dator och klicka sedan ladda upp. Största möjliga filstorlek är 200 megabyte

Kunde inte ladda upp eftersom ingen fil är vald!

Sökningen använder Google bildsök för att söka bland bilder som är uppmärkta med Creative Commons eller liknande licens. När du använder en bild läggs en länk till bildens källa in vid bilden.

Prenumerera på bloggen via e-post

Totalt 63028 besök

7949 besök sen senaste blogginlägget
Smygtitt på nya blogg-gränssnittet

Kopiera länk

Tryck Ctrl+C eller högerklicka på länken och välj "Kopiera".

Väntar på svar
Användaren kan inte prata just nu.