Pedagogisk miljö i tanke och handling - Linda Linder

Föreläsningen är baserad på den just nu i skrivande stund högaktuella och relativt nyutgivna boken "Pedagogisk miljö i tanke och handling" - en antologi med Linda Linder som redaktör.
 
Linda Linder arbetar i Göteborg. Hon är enligt mig en "månggörare", det vill säga en människa som har många bollar i luften och inte räds för att vara aktiv inom flera lärandearenor. Linda driver bland annat en blogg - "Pedagogiska kullerbyttan" och arbetar på REturen - ett kreativt återvinningscenter. Linda berättar om sin bakgrund och likt en röd tråd genom föreläsningen återkommer hon till det viktiga mötet med andra och annat för lärnadet:
 
"Allt som händer, händer i mötet. Det är där växandet sker."
 
 
Jag blir glad av Lindas föreläsning. Jag blir glad när jag hör hur passionerat hon talar om miljöerna betydelse för lärandet. Linda talar om "maktförskjutning" och menar att vi måste förflytta makten från oss pedagoger till barnen – flytta ner materialet till barnens nivå. Vi måste även förstå våra miljöer. Varför se rummen ut som de gör och hur kan vi nyttja dess utformning? De handlar om att skapa ytor - Vad är det som ska hända här? De platser vi gör i förskolan bör vara flexibla och ha många funktioner. Rum, ljus och genomskinlighet ger även en signal om att vi är en förskola. Linda menar att, ”Rum som är mindre statiska uppmuntrar barnen till att tala och förhandla med varandra om de möjligheter den fysiska miljön ger.”
 
Alla rum och material kommunicerar. Vad möter barnen när de kommer in till förskolan? Vi måste börja tänka på vad förskolan är för en plats - Vad vill vi kommunicera? 
 
När Linda talar om miljöernas betydelse, beskriver och delar hon in miljön i synlig och osynlig sådan:
Synlig miljö – allt vi kan se och ta på.
Osynlig miljö – vår människosyn, våra normer och värderingar.
 
"Det som händer i våra osynliga miljöer styr vad som händer i den synliga miljön."
 
Hur förändras era rum utifrån barns utveckling? Vilka barn skapar vi i våra förskola? Titta på materialet ni erbjuder i miljöerna under era reflektioner!!! Våga prova och utforska! Pedagogiska miljö behöver förändras efter barnens intressen.
 
 
 
Får barnen tusen idéer när de möter era miljöer? Överraskas dom? Hur skapar vi miljöer där idéer får växa? 
 
 
Linda Linder tipsar! 
Avhandling: Rum, barn och pedagoger – om möjligheter och begränsningar i förskolans fysiska rum. 
Bok: Pedagogiska miljöer och barns subjektivskapande.
Googla: Uppsala Barn- och babylab. Forskning om barn och barns lärande
 
 
/ Ingela Åström, Spira förskola
 
 

 

Publicerad den 28 april 2016 av Ingela Åström
Tillbaka

Bloggarkiv

Kategorier

Beskrivning

Förskolans IT-råds blogg som vi startade upp i samband med SETT-mässan april 2016. 

Här samlar vi framöver idéer, erfarenheter, synpunkter etc - hör av dig till någon av oss skribenter om du vill publicera ett inlägg.

Prenumerera gärna!

Välj en bild eller fil från din dator och klicka sedan ladda upp. Största möjliga filstorlek är 200 megabyte

Kunde inte ladda upp eftersom ingen fil är vald!

Sökningen använder Google bildsök för att söka bland bilder som är uppmärkta med Creative Commons eller liknande licens. När du använder en bild läggs en länk till bildens källa in vid bilden.

Prenumerera på bloggen via e-post

Totalt 62966 besök

7887 besök sen senaste blogginlägget
Smygtitt på nya blogg-gränssnittet

Kopiera länk

Tryck Ctrl+C eller högerklicka på länken och välj "Kopiera".

Väntar på svar
Användaren kan inte prata just nu.