Rörelse till musik

Här kommer Sid Shuffle
 

 

6C - här kommer ett klipp på Trojkan inför måndagens lektion

 

 

 

Publicerad den 16 november av Anette Harging

Måndag 13/11

På måndagens lektion i idrott kommer klasserna 5C, 5E samt 6C att vara utomhus. Detta pga att skolan kommer att installera en projektor i aulan under dagen. 
Tänk på att ha kläder efter väder! 
Gärna lager på lager för att lätt kunna justera värmen/kylan. 
Publicerad den 11 november av Anette Harging

Läxförhör åk 5

Under de två senaste veckorna har vi arbetat med kondition och styrka. I samband med detta har vi pratat om olika ord och begrepp som är kopplade till ämnet idrott och hälsa, ord som beskriver hälsa, mentala och fysiska effekter av träning. De ord vi ännu inte berört kommer vi att ta upp i vecka 45. 


Eleverna i åk 5 kommer att ha ett litet läxförhör om det här. Eleverna har fått papper utdelade under vecka 43 som de kan använda när de pluggar. Vi kommer givetvis fortsätta att använda dessa begrepp framöver i undervisningen. 


Materialet ligger även här .... ordbegreppak5.docx


Datum för läxförhör är följande:


5A torsdag 9/11


5B torsdag 9/11


5C tisdag 14/11


5D torsdag 9/11


5E tisdag 14/11

Publicerad den 27 oktober av Anette Harging

”Jag kan inte vara med”

Har du glömt kläder, har ont i någon kroppsdel, varit sjuk, på väg att bli sjuk, hängig, inte känner dig på topp eller om du av någon annan anledning känner att du inte orkar ge allt på idrotten, berätta det för mig! Tillsammans kan vi hitta aktiviteter som passar dig utifrån den planering som finns.

Vid sjukdom Har du feber ska du inte vara i skolan. Då är det bästa att ta det lugnt och vara hemma och vila.
Om man har ont i halsen, är snuvig och förkyld men inte har någon feber bör man inte belasta kroppen i onödan. Om man trots allt har kommit till skolan kan man troligen vara med på någon av de övningar/aktiviteter vi gör i alla fall. Om du inte kan vara med på hela lektionen så kommer vi på något tillsammans som du kan göra.

Vid skador bör man alltid rådgöra med en läkare, sjukgymnast eller annan specialist i området innan man belastar kroppen i onödan. Såvida det inte är ett specifikt område och du vet vad det är och beror på. Om du tex stukat en fot eller har problem med ett knä, kan du göra övningar på lektionen som tränar andra delar av kroppen. Du kan alltid genomföra ett styrkepass som tränar mage, armar, rygg, bröst om du har problem med ett ben. Lägg inte fokus på vad du inte kan träna utan lägg istället fokus på vad du faktiskt KAN träna!

Elever som är i skolan förväntas alltid delta i undervisningen utifrån sina egna förutsättningar. Tänk därför på att alltid ha ombyte med dig!

Publicerad den 24 oktober av Anette Harging

Teoriprov om olika begrepp inom Hälsa & livsstil fredagen 10/11.

Hej alla i ÅK 6!


Här kommer svaren på frågorna vi har arbetat med i kondition och styrka. Tänk på att för att kunna nå upp till ett högre betyg på provet behöver ni kunna utveckla era svar ytterligare genom att förklara utförligt och tydligt. 


Del 1- Kondition


1. Vad är det för skillnad på hur man använde kroppen till vardags förr i tiden jämfört med idag?


Förr i tiden använde vi vår kropp mer vid arbeten, så som att gräva m.m. Idag har vi maskiner som fixar det mesta. Vi har idag även tunnelbana, tåg, bussar, bilar för att ta oss fram lättare.


2. Vad innebär det att träna kondition?


Att träna kondition innebär att förbättra sin syreupptagningsförmåga. Alltså vår förmåga att andas in luft med syre ner till lungorna. Därefter transporteras syret till blodet och musklerna.


Vid konditionsträning använder vi ofta stora muskelgrupper, som benen, under en längre tid.


3. Ge tre exempel på typiska konditionskrävande aktiviteter.


Löpning, simning, fotboll.


4. Varför ska vi träna kondition?



  • Vi mår bättre av att röra på oss.

  • Hjärtat blir effektivare och kan pumpa ut mer blod per minut och per slag.

  • Skelettet och lederna blir starkare.

  • Vi minskar risken för hjärt-och kärlsjukdomar samt fetma.

  • Hjärnan blir effektivare och då har vi lättare att lära oss.

  • Viktkontroll


 Se bilagan ”Motion & rörelse” för flera fördelar!


5. Ungefär hur mycket blod pumpar hjärtat ut per minut vid vila?


5 liter per minut


6. Hur mycket blod kan hjärtat pumpa runt per minut vid tung träning på en vältränad person?


40 liter per minut


7. Hur påverkas…


a. maxpulsen vid träning?


Lite eller ingenting


b. vilopulsen vid träning?


Den blir lägre/ sjunker


c. arbetspulsen vid träning?


Den blir lägre/ sjunker


8. Förklara varför du svarat som du gjorde i b-frågan ovan.


Hjärtat blir starkare och effektivare och kan då pumpa ut mer blod per minut för varje slag som det slår. Behöver inte slå lika ofta – leder till att pulsen sjunker vid arbete och vila.


9. Varför blir man andfådd vid konditionsträning?


Musklerna ställer högre krav på vår syreupptagningsförmåga, vilket leder till att vi andas snabbare. Syret behövs för att musklerna ska få loss energi.


Del 2- Styrketräning


1. Ge exempel på varför ska man styrketräna?



  • Vi blir starkare och minskar då risken att skada oss.

  • Våra muskler skyddar våra leder och ligament.

  • Vi klarar av vardagliga arbeten bättre, så som att bära matkassar, bära tyngre saker m.m.


2. Varför är det viktigt att lyfta tunga saker nära kroppen?


Vi skadar oss inte lika lätt och ju närmare kroppen vi bär, desto starkare är vi.


3. Ge exempel på vad som påverkar muskelstyrkan?



  • Vilka muskelfibrer man har mest av. Alla har långsamma och snabba muskelfibrer. Beroende av våra gener så har vi olika sammansättning. De som har mer av de långsamma muskelfibrerna är mer uthålliga, och de som har mer av de snabba muskelfibrerna bygger muskler lättare. 

  • Kön- killar har lättare att bygga muskler. Det betyder dock inte att killar alltid är starkare än tjejer. En vältränad tjej kan vara starkare än en kille.

  • Muskelns storlek. Ju större muskeln är, desto starkare är den. Våra benmuskler är ju starkare än våra armmuskler.  

  • Muskelns hävarm. Ju närmare kroppen vi lyfter något, desto starkare är vi.


4. Förklara hur styrketräning kan minska risken för skador.


Musklerna skyddar våra leder och ligament. Så har vi starka muskler klarar vi att lyfta tungt utan att skada oss tex.


I det häfte ni fått på lektionen i idrott och hälsa under veckan så sitter det två olika papper som också ingår till provet. Denna information tillsammans med frågorna utgör grunden till provet. Vi har sammanställt ett dokument med olika begrepp som är viktiga att kunna/känna till i ämnet idrott och hälsa, samt ett dokument där det finns skrivet vilka positiva effekter som finns med träning.


Dessa papper hittar du här


begrepp-i-idrott-och-halsa.docx


effekteravfysiskaktivitet0.pdf


 


 

Publicerad den 20 oktober av Anette Harging

Bloggarkiv

Beskrivning

Information från lärarna i ämnet

Idrott och hälsa.

 

Vad säger kursplanen?

LGR11

Planering

terminsplanering-17-18-ak-1-3.docx

terminsplanering-17-18-ak-4-6.docx

 Bedömningsmatris

bedomningak6.docx

 

LÄRARE IDROTT & HÄLSA:

Emma Lindbäck

emma.lindback@stockholm.se

 

Anette Harging

anette.harging@stockholm.se

 

Robert Larsson

robert.larsson@stockholm.se

Välj en bild eller fil från din dator och klicka sedan ladda upp. Största möjliga filstorlek är 100 megabyte

Kunde inte ladda upp eftersom ingen fil är vald!

Sökningen använder Google bildsök för att söka bland bilder som är uppmärkta med Creative Commons eller liknande licens. När du använder en bild läggs en länk till bildens källa in vid bilden.

Prenumerera på bloggen via e-post

Totalt 21739 besök

1914 besök sen senaste blogginlägget
Smygtitt på nya blogg-gränssnittet

Kopiera länk

Tryck Ctrl+C eller högerklicka på länken och välj "Kopiera".

Väntar på svar
Användaren kan inte prata just nu.