Teoriprov om olika begrepp inom Hälsa & livsstil fredagen 10/11.

Hej alla i ÅK 6!

Här kommer svaren på frågorna vi har arbetat med i kondition och styrka. Tänk på att för att kunna nå upp till ett högre betyg på provet behöver ni kunna utveckla era svar ytterligare genom att förklara utförligt och tydligt. 

Del 1- Kondition

1. Vad är det för skillnad på hur man använde kroppen till vardags förr i tiden jämfört med idag?

Förr i tiden använde vi vår kropp mer vid arbeten, så som att gräva m.m. Idag har vi maskiner som fixar det mesta. Vi har idag även tunnelbana, tåg, bussar, bilar för att ta oss fram lättare.

2. Vad innebär det att träna kondition?

Att träna kondition innebär att förbättra sin syreupptagningsförmåga. Alltså vår förmåga att andas in luft med syre ner till lungorna. Därefter transporteras syret till blodet och musklerna.

Vid konditionsträning använder vi ofta stora muskelgrupper, som benen, under en längre tid.

3. Ge tre exempel på typiska konditionskrävande aktiviteter.

Löpning, simning, fotboll.

4. Varför ska vi träna kondition?

  • Vi mår bättre av att röra på oss.
  • Hjärtat blir effektivare och kan pumpa ut mer blod per minut och per slag.
  • Skelettet och lederna blir starkare.
  • Vi minskar risken för hjärt-och kärlsjukdomar samt fetma.
  • Hjärnan blir effektivare och då har vi lättare att lära oss.
  • Viktkontroll

 Se bilagan ”Motion & rörelse” för flera fördelar!

5. Ungefär hur mycket blod pumpar hjärtat ut per minut vid vila?

5 liter per minut

6. Hur mycket blod kan hjärtat pumpa runt per minut vid tung träning på en vältränad person?

40 liter per minut

7. Hur påverkas…

a. maxpulsen vid träning?

Lite eller ingenting

b. vilopulsen vid träning?

Den blir lägre/ sjunker

c. arbetspulsen vid träning?

Den blir lägre/ sjunker

8. Förklara varför du svarat som du gjorde i b-frågan ovan.

Hjärtat blir starkare och effektivare och kan då pumpa ut mer blod per minut för varje slag som det slår. Behöver inte slå lika ofta – leder till att pulsen sjunker vid arbete och vila.

9. Varför blir man andfådd vid konditionsträning?

Musklerna ställer högre krav på vår syreupptagningsförmåga, vilket leder till att vi andas snabbare. Syret behövs för att musklerna ska få loss energi.

Del 2- Styrketräning

1. Ge exempel på varför ska man styrketräna?

  • Vi blir starkare och minskar då risken att skada oss.
  • Våra muskler skyddar våra leder och ligament.
  • Vi klarar av vardagliga arbeten bättre, så som att bära matkassar, bära tyngre saker m.m.

2. Varför är det viktigt att lyfta tunga saker nära kroppen?

Vi skadar oss inte lika lätt och ju närmare kroppen vi bär, desto starkare är vi.

3. Ge exempel på vad som påverkar muskelstyrkan?

  • Vilka muskelfibrer man har mest av. Alla har långsamma och snabba muskelfibrer. Beroende av våra gener så har vi olika sammansättning. De som har mer av de långsamma muskelfibrerna är mer uthålliga, och de som har mer av de snabba muskelfibrerna bygger muskler lättare. 
  • Kön- killar har lättare att bygga muskler. Det betyder dock inte att killar alltid är starkare än tjejer. En vältränad tjej kan vara lika stark som en kille.
  • Muskeln storlekt. Ju större muskeln är, desto starkare är den. Våra benmuskler är ju starkare än våra armmuskler.  
  • Muskelns hävarm.

4. Förklara hur styrketräning kan minska risken för skador.

Musklerna skyddar våra leder och ligament. Så har vi starka muskler klarar vi att lyfta tungt utan att skada oss tex.

I det häfte ni fått på lektionen i idrott och hälsa under veckan så sitter det två olika papper som också ingår till provet. Denna information tillsammans med frågorna utgör grunden till provet. Vi har sammanställt ett dokument med olika begrepp som är viktiga att kunna/känna till i ämnet idrott och hälsa, samt ett dokument där det finns skrivet vilka positiva effekter som finns med träning.

Dessa papper hittar du här

begrepp-i-idrott-och-halsa.docx

effekteravfysiskaktivitet0.pdf

 

 

Publicerad för 2 dagar sedan av Anette Harging

SLI

Hej!

Vi visar en del pedagogiska filmer i skolan och använder ofta SLI (Medioteket) som källa. För att underlätta möjligheten att kunna se filmerna igen som repetition eller om man har varit frånvarande just den lektionen som filmen visades kan alla elever skapa ett eget elevkonto.

Till detta behöver man veta sin e-postadress som man har i skolan. I de flesta fall är den utformad:

förnamn.efternamn@elev.stockholm.se

Om man har dubbla efternamn så står båda efternamnen med punkt emellan. I vissa fall så finns det ytterligare förnamn i e-postadressen.

Vet man sin adress är det bara att gå in på www.sli.se och skapa ett eget konto. 

Publicerad den 16 oktober av Anette Harging

Extra orientering åk 6 under vecka 39

Med anledning av att det är samtalsvecka vecka 39, och alla elever slutar lektionerna efter lunch, så kommer vi att erbjuda extra lektion i orientering för åk 6. Detta är en frivillig tid och inget måste. Vi kommer inte att ta någon närvaro.

 

Nya tider: 

 

Tisdag 26/9 kl 12.30-14.00

Onsdag 27/9 kl 12.30-14.00

Torsdag 28/9 kl 12.30-14.00

Samling kommer att ske nere vid Snorreängen. Ombyte i valfritt omklädningsrum.  

Publicerad den 20 september av Anette Harging

"Eleven kan orientera sig i bekanta miljöer...

... med hjälp av kartor". Så lyder kunskapskravet vi arbetar mot just nu i ämnet idrott och hälsa.

 

Eleverna i åk 1-3 arbetar mycket med skolgårdsorientering. Vi har så mycket som nio olika banor utsatta på skolgården, så det blir mycket spring när två klasser har lektion samtidigt!

 

Våra elever i åk 4-6 arbetar en del med övningar kring allemansrätten, olika karttecken och orientering. Vi kommer även att titta på hur kompassen fungerar och genomföra lite övningar om de olika väderstrecken.  

Med åk 4-6 kommer vi att genomföra den största delen av orienteringen nere vid skogen runt Kyrksjön. Eleverna arbetar efter egen förmåga på olika banor med olika svårighetsgrader.

I orientering är det viktigt att veta vad de olika tecknen på kartan betyder för att lättare kunna hitta rätt kontroll. Här nedan hittar ni ett kartteckenspel, in och spela!

 

Spela Orienteringstecken

Publicerad den 14 september av Anette Harging

Bloggarkiv

Beskrivning

Information från lärarna i ämnet

Idrott och hälsa.

 

Vad säger kursplanen?

LGR11

Planering

terminsplanering-17-18-ak-1-3.docx

terminsplanering-17-18-ak-4-6.docx

 Bedömningsmatris

bedomningsmatris-idrott-och-halsa-ak-6.pdf

 

LÄRARE IDROTT & HÄLSA:

Emma Lindbäck

emma.lindback@stockholm.se

 

Anette Harging

anette.harging@stockholm.se

 

Robert Larsson

robert.larsson@stockholm.se

Välj en bild eller fil från din dator och klicka sedan ladda upp. Största möjliga filstorlek är 100 megabyte

Kunde inte ladda upp eftersom ingen fil är vald!

Sökningen använder Google bildsök för att söka bland bilder som är uppmärkta med Creative Commons eller liknande licens. När du använder en bild läggs en länk till bildens källa in vid bilden.

Prenumerera på bloggen via e-post

Totalt 18222 besök

94 besök sen senaste blogginlägget
Smygtitt på nya blogg-gränssnittet

Kopiera länk

Tryck Ctrl+C eller högerklicka på länken och välj "Kopiera".

Väntar på svar
Användaren kan inte prata just nu.